خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/21 - 13:59
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : فرهنگی
احمدی لاشکی تاکیدکرد:

تلاش آموزش‌و پرورش برای هدایت دانش‌آموزان نخبه در رشته های علوم انسانی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه اغلب دانشجویان به ویژه نخبگان تمایلی به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی ندارند، تاکیدکرد که آموزش و پرورش باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که دانش‌آموزان این رشته را به‌عنوان یکی از علوم مهم کشور بشناسند.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان به نکات کلیدی در جهت اصلاح موانع کسب و کار و ضرورت حضور نخبگان در رشته‌های علوم انسانی اشاره کردند، گفت: نبود توزیع عادلانه در رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها بر اساس نیاز جامعه یکی از مشکلات کنونی کشور است، چرا که هر موسسه آموزشی پس از اخذ مجوز تنها به دنبال جذب دانشجو بوده و توجهی به رشته‌هایی که دانشجویان در آنها تحصیل می‌کنند و نحوه ارائه خدمات آموزشی، ندارد.



رشته‌های علوم انسانی و ریاضی در کنکور 100 هزار صندلی خالی داشتند



نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در کنکور سراسری بیش از 60 درصد شرکت‌کنندگان جذب رشته‌های علوم تجربی شده‌اند، با این هدف که پزشک شوند، ضمن اینکه سال گذشته در حالی از بین 642 هزار نفر تعداد 470 هزار نفر موفق به ورود به رشته‌های پزشکی نشدند که هر کدام از رشته‌های علوم انسانی و ریاضی 100 هزار صندلی خالی داشتند.



امکانات آموزشی بر مبنای عدالت در کشور توزیع نشده است



وی با تاکید بر اینکه امکانات آموزشی بر مبنای عدالت در کشور توزیع نشده است، تصریح کرد:  وضعیت رشته‌های علوم انسانی همچون علوم پایه است، کما اینکه علوم پایه در گذشته دارای جایگاه ویژه‌ای بود، و این در حالی است که در شرایط کنونی ظرفیت تخصیص‌یافته بدان خالی می‌ماند، کما اینکه دانشگاه‌های اساسی برای جذب دانشجو در این رشته‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.



کشورهای توسعه‌یافته دارای علوم پایه قوی هستند



احمدی لاشکی افزود: کشوری که علوم پایه در آن قوی باشد دارای مجموعه علمی قدرتمندی است، اما در ایران روز به روز در این حوزه ضعیف‌تر می‌شویم، کما اینکه میانگین نمره واحد درس ریاضی در امتحان نهایی سال گذشته 6 بود که نشان می‌دهد برای این رشته‌ها اهمیتی قائل نیستیم.



وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دانشگاه‌های مادر همچون صنعتی شریف و تهران بر این مهم تاکید کرده‌اند که برای دروس پایه، واحدهای پیش نیاز در نظر گرفته شود، چرا که دانشجویان در این حوزه بسیار ضعیف هستند.



احمدی لاشکی تاکید کرد: اغلب دانشجویان به ویژه نخبگان تمایلی به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی ندارند و تاکید مقام معظم رهبری نیز با اشرافی که ایشان بر این مهم دارند، صورت گرفته است، چرا که این رشته‌ها خالی از دانشجو شده‌اند، و این در حالی است که باید بهترین‌ها در رشته‌های علوم انسانی تحصیل کنند.



این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: رفع این معضل در گروی این است که آموزش و پرورش تلاش بیشتری برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان جهت ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی داشته باشد که تحقق این مهم نیز مستلزم این است که معلمان را به گونه‌ای تربیت کنیم تا این رشته را به‌عنوان یکی از علوم مهم کشور بشناسند، اما تا زمانی که معلمان به این موضوع علاقه‌مند نباشند نمی‌تواند در این زمینه موفق عمل کرد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در پایان از تصویب طرح تنظیم بخشی از مصوبات مالی دولت برای پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به عنوان اقدامی در جهت رفع مشکلات فرهنگیان یاد کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 289700
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار